موسیقی ملی ایران
موسیقی ملی ایران
گذری بر موسیقی فاخر ایرانی و دماوند موسیقی ایران استاد محمدرضا شجریان 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسیقی ملی ایران و آدرس ali-bayat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

 

آلبوم دلشدگان - استاد محمدرضا شجریان - استاد حسین علیزاده و علی حاتمی

 

سال اجرا: 1370              سال انتشار: 1371    

 « دلشدگان » را علی حاتمی بمناسبت هزاره باربد تهیه و کارگردانی کرده است و این فیلم را به بزرگان موسیقی ایرانی تقدیم داشته. آهنگسازی این فیلم بعهده حسین علیزاده بود و استاد محمد رضا شجریان هم تصانیف و آوازهای « دلشدگان » را خواند. حسن علیزاده آنجا که از نخستین تجربه های ارکسترالش می گوید، از چگونگی بوجود آمدن موسیقی فیلم « دلشدگان » هم یاد میکند: "... نمیتوانستم این موضوع را هضم کنم که چون برای ایده های تازه در موسیقی ایرانی از سازهای غیر ایرانی استفاده می کنم، باید کاملاً از تکنیک غربی استفاده کنم. نتیجه کند و کاوی که کردم ، منجر به ساخت « نینوا »  شد. « نینوا » برای من تجربه بسیار خوبی بود، در نینوا از نظر آهنگسازی ارکستر، رنگ و صدای غربی بسیار کمرنگ است. چون محتوای موسیقی « نینوا » - هارمونی و ابزاری که برای چند صدایی لازم است - ، از جوهر موسیقی ایرانی گرفته شده و نهایتاً شنونده، یک موسیقی ایرانی ارکستری می شنود که از نظر ارکستراسیون دارای ویژگی خاص ارکستر نو نیز هست. « سواران دشت امید » در سال 1355 ساخته شد و در آن زمان جالب بود که بخواهیم صرفاً با زبان موسیقی، یک نوع موسیقی رزمی و انقلابی را بیان کنیم. « سواران دشت امید » شروع جدیدترین کار جمعی من است. بعد از این است که من مسئله ابزار را برای خودم حل کردم، در این زمان خیلی قطعات نوشتم که اجرا نکردم و بعضی ها را هم اجرا کردم، منتها هیچوقت سلیقه موسیقی من به این شکل نبوده است که سازهای غربی را با سازهای ایرانی ترکیب کنم و حس و موزیکالیته غربی مثل ویترینی شود که من سازهای ایرانی را در آن بگذارم. به هر صورت این تجربیات ادامه پیدا کرد و من یکسری از آنها را که با آواز بوده و ارکسترال هم شده بود، در موسیقی برخی فیلم ها بکار بردم. مثل موسیقی فیلم « دلشدگان » که مبنایش روی موسیقی قاجار بود و من بخشی از آن را با توجه به موسیقی قاجار نوشتم و بخشی از آن با ترکیب سازهای غربی بوجود آمد...3"
   مصاحبه حسین علیزاده در شماره سی و هشتم مجله ارزشمند و توقیف شده « شهروند امروز » هم که بیشترش به تجربیات وی در زمینه ساخت موسیقی فیلم می پردازد، در قسمتی به موسیقی فیلم « دلشدگان » میرسد. آنجا که موضوع به سیمرغ و جشنواره فجر میرسد و مصاحبه کننده از ماندگاری موسیقی فیلم دلشدگان میگوید و در جواب " می‌دانید كه موسیقی فیلم، جایزه نگرفت؟ موسیقی دلشدگان فقط كاندیدا شد ولی قطعه موسیقی‌ای كه آن سال جایزه گرفت، نماند اما می‌بینید كه موسیقی دلشدگان به چه جایگاهی رسید... " میگوید: " دلشدگان به مرور زمان، جایگاه ویژه‌اش را پیدا كرد..." حسین علیزاده میافزاید: " می‌دانید چرا؟ هفده، هجده سال است كه به این نتیجه رسیدم. ساز ایرانی، موسیقی ایرانی و نگاه ایرانی می‌تواند فیلم ایرانی را خیلی خوب و كامل‌تر كند ولی كارگردان‌های ایران، چندان به آن آگاه نبودند. حاتمی به من حتی اصرار كرد. ابتدا قرار بود آقای دهلوی موسیقی فیلم را بسازند اما خود آقای دهلوی، آن را به من محول كردند. از آن موقع به بعد اعتقادم بر این بود كه نمی‌شود موسیقی ایرانی و احساسات ایرانی را از سینما فاكتور گرفت. در واقع احساسات بخشی از مردم دنیا را كه نمی‌توان حذف كرد. می‌گفتند این موسیقی به تصویر نمی‌خورد. تصویر مگر چیست؟ همان زندگی مردم است دیگر. بالاخره با تلاش و كوششی كه كردم و موسیقی‌هایی كه ساختم، استفاده ویژه‌ای از موسیقی ایران را ارائه كردم. آن سال خیلی عشق گذاشتم، انرژی گذاشتم. با حاتمی خیلی روی موضوع كار كردیم. حاتمی هم خیلی كار كرد، با آن اشعار و ادبیاتی كه در فیلمش استفاده كرد و آن اشعاری كه كمك می‌كرد تا تم‌های موسیقی به وجود بیاید اما فقط موسیقی فیلم كاندیدا شد. در آن دوره، هیات ژوری اكثرا این عقیده را داشتند كه استفاده از موسیقی ایرانی، بد است، كهنه است و اصلا به این سمت نمی‌رفتند.
   می‌گفتند حتما موسیقی فیلم باید حالت غربی داشته باشد. همین الان هم، كارگردان‌ها نمونه‌هایی به آهنگسازها می‌دهند كه كاملا غربی‌اند. امروزه فیلم‌هایی می‌آیند كه تمام موجودیت‌اش و آدم‌هایش از همین آب و خاك است. بسیاری در روستاها می‌گذرند، اما موسیقی، سمفونیك است یا شبه‌پاپ است كه اصلا به تصویر نمی‌خورد. این شناخت و برداشت كارگردان است. بخشی از كارگردان‌ها از جمله مجیدی دوست داشت و اصرار داشت كه موسیقی،‌ ایرانی باشد.یا مثلا آقای هنرمند، این قدر اصرار كردند تا من موسیقی را به این شكل ایرانی ساختم. چون خیلی كار مشكل‌تری است؛ استفاده از سازها كه بتوانید به تصویر نزدیكش كنید.
   در عین حال موسیقی، ایرانی هم باشد اما به سنتی نزدیك نشود. زحمت بیشتری می‌برد. موسیقی نوشتن برای اركستر غربی برای من خیلی ساده‌تر است. راحت‌تر است. هر چیزی كه بخواهید می‌نویسید و اجرا می‌شود. هنرمند هم خیلی اصرار داشت. خودش هم همین حس را داشت. موسیقی ایرانی را خوب می‌شناسد. برای من این جریان، جدید بود كه یك كارگردانی این قدر موسیقی ایرانی را خوب بشناسد. وقتی صحبت سینما شد، حرف جالبی به من می‌زد. می‌گفت سینما عمری ندارد. ما كجای كاریم. موسیقی شما از اعصار می‌‌آید..."

 


   آلبوم « دلشدگان » که موسسه « دل آواز » منتشرش کرده شامل 24 قطعه است که از این تعداد 7 قطعه با کلام و بقیه بی کلامند:
تار و پود
گلچهره ، تصنیف دشتی، کلام فریدون مشیری:
گلچهره مپرس آن نغمه سرا از تو چرا جدا شد
گلچهره مپرس پروانه تو بی تو کجا رها شد
مرنجان دلت را خدا را 
رها کن، غمت را رها کن
مخور غم، مخور غم نگارا
مرثیه / گلچهره / تار و پود / خیال / عروسی / ضیافت
پیمانه ی عشق، تصنیف سه گاه، کلام مشیری:
ساقیا؛ ساقیا؛ زده ام باده نابی که مپرس
جامی زده ام از چشم مهربان تو
سرخوش بردم خانه به خانه کو به کو
هر دم ز چشمانش، جرعه ای از جان جهان
ریزد به دل من، روشنتر از عالم جان
ساقی چشمان او، پیمانه پیمانه عشق، ریزد به جام جانم
حرفی دارد، رمزی گوید، شیدا کند ما را، یارا؛ یارا
ساقی جامی دگر، آتش زان شعله ور
به یک نظر، به یک نظر، ما را ز دست ما ببر
دلشدگان
تصنیف « دلشدگان »، تصنیف عراق ماهور، کلام مشیری و علی حاتمی:
ما دلشدگان خسرو شیرین پناهیم
ما کشته آن مهرخ خورشید کلاهیم
ما از دو جهان، غیر تو ای عشق نخواهیم
صد شور نهان با ما، تاب و تب جان با ما
در این سر بی سامان، غمهای جهان با ما
با ساز و نی، با جام می، با یاد وی
شوری دگر اندازیم در میکده جان
جمع مستان غزلخوانیم
همه مستان سراندازیم
سراندازیم، سرافرازیم
جز این هنر ندانیم
که هرچه میتوانیم
غم از دلها براندازیم
امید عشق / رؤیای تنبک / خاطره
پاسبان حرم دل، ساز و آواز شوشتری، کلام حافظ و مشیری:
پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب
تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم
دیده بخت به افسانه او شد در خواب
کو نسیمی ز عنایت که کند بیدارم
یارم به یک لا پیرهن خوابیده زیر نسترن
ترسم که بوی نسترن، مست است و هشیارش کند
ای آفتاب آهسته نه پا در حریم یار من
ترسم صدای پای تو، خواب است و بیدارش کند
تصنیف « امید عشق »، تصنیف شوشتری، کلام مشیری:
به کجاها برد این امید ما را
نشد این عاشق سرگشته صبور
نشد این مرغک پربسته رها
به کجا می روم یارا
به کجا می برد ما را
ره این چاره ندانم به خدا
نشود دل نفسی از تو جدا
به هوایت همه جا در همه حال
به امیدی بگشایم شب و روز پر و بال
غم عشقت دل ما را
به کجاها برد بالا
عروج
غلام چشم، آواز بیات ترک ( بدون ساز )، غزل حافظ :
مرا چشمی است خون افشان ز دست آن کمان ابرو
جهان بس فتنه خواهد دید از آن چشم و از آن ابرو
غلام چشم آن ترکم که در خواب خوش مستی
نگارین گلشنش روی است و مشکین سایبان ابرو
تو کافردل نمی بندی نقاب زلف و می ترسم
که محرابم بگرداند خم آن دلستان ابرو
اگرچه مرغ زیرک بود حافظ در هوا داری
به تیر غمزه صیدش کرد چشم آن کمان ابرو
- بازگشت / مرثیه / همدلی / وداع / مارش عزا
گلچهره، کلام علی حاتمی:
گلچهره بریز تو خون من بلبل نغمه زن را

 


 

 

1 پاسبان حرم دل شده­ام شب همه شب             تا در این پرده جز اندیشه­ی او نگذارم

                                    شوشتری

2 دیده­ی بخت به افسانه او شد در خواب          کو نسیمی ز عنایت که کند بیدارم

                                    شوشتری

حافظ - غزلیات

مشخصات عروضی:

وزن: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن

بحر: رمل مثمن مخبون محذوف

 

3 یارم به یک لا پیرهن خوابیده زیر نسترن     ترسم که بوی نسترن – مست است –، هشیارش کند

                                    شوشتری

4،5 ای آفتاب آهسته نٍه، پا در حریم یار من      ترسم صدای پای تو – خواب است -، بیدارش کند

                                    4 شوشتری منصوری 5 شوشتری

 فریدون مشیری

مشخصات عروضی:

وزن: مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن

بحر: رجز مثمن سالم

 

 6 مرا چشمی ست خون افشان ز دست آن کمان ابرو       جهان بس فتنه خواهد دید از آن چشم و از آن ابرو

                                    نوعی شهابی

7،10 غلام چشم آن ترکم که در خواب خوش مستی        نگارین گلشنش روی است و مشکین سایبان ابرو

                                    7 درآمد بیات ترک 10 قطار

8 تو کافر دل نمی بندی، نقاب زلف و می ترسم             که محرابم بگرداند، خم آن دلستان ابرو

                                    درآمد بیات ترک

9 اگر چه مرغ زیرک بود حافظ، در هواداری              به تیر غمزه صیدش کرد، چشم آن کمان ابرو

                                    جامه داران

 

  حافظ - غزلیات

مشخصات عروضی:

وزن: مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن

بحر: هزج مثمن سالم

 


 

 


 

 

دانلود آلبوم کامل

 

 

آلبوم منتشر شده توسط سروش

دانلود از لینک زیر

دانلود از اینجا

یا

 http://www.mediafire.com/file/qsuw38abb5kss81/DEL_SHODEG_AN_[_www.ali-bayat.blogfa.com_].rar

آلبوم منتشر شده توسط شرکت دل آواز

سرور اول

سرور دوم

 

 


 

دانلود تک آهنگ

 

01 - Tar o Poud I  دانلود از اینجا

02 - Golchehreh I  دانلود از اینجا

03 - Marsieh I  دانلود از اینجا

04 - Golchehreh II  دانلود از اینجا

05 - Tar o Poud II  دانلود از اینجا

06 - Khiyal  دانلود از اینجا

07 - Aroosi  دانلود از اینجا

08 - Ziafat  دانلود از اینجا

09 - Peymaneye Eshgh   دانلود از اینجا

10 - Delshodegan   دانلود از اینجا

11 - Tasnife Delshodegan  دانلود از اینجا

12 - Omide Eshgh  دانلود از اینجا

13 - Royaye Tonbak  دانلود از اینجا

14 - Khatereh  دانلود از اینجا

15 - Pasbane Harame Del  دانلود از اینجا

16 - Tasnife Omide Eshgh  دانلود از اینجا

17 - Arooj دانلود از اینجا

18 - Gholame Chashm دانلود از اینجا

19 - Bazgasht  دانلود از اینجا

20 - Marsieh II   دانلود از اینجا

21 - Hamdeli دانلود از اینجا

22 - Veda   دانلود از اینجا

23 - Marshe Aza   دانلود از اینجا

24 - Golchehreh III   دانلود از اینجا

 


 

 تقدیر خانه سینما از استاد محمدرضا شجریان با مقدمه ای از امین تارخ

 

http://www.mediafire.com/?3cmxj6l2z1imalr

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: <-TagName->
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

بگذار تا مقابل روی تو بــــــگذريم دزديده در شمايل خوب تو بنگريم شوق است در جدايی و جوراست در نظر هــم جـور به که طـاقت شـوقت نــــياوريم ----------------------------------------------- نام : علـی نام خانوادگی: بیـات ساز مورد علاقه : تـار آواز مورد علاقه :ابوعطا ----------------------------------------------- یاری انـدر کس نمی بـینم یـاران را چه شد؟ دوستی کی آخر آمد؟ دوستداران را چه شد؟ آب حیوان تیره گون شد خضر فرخ پی کجاست؟ خون چکید از شـاخ گل، ابـر بـهاران را چه شد؟ کـس نـمی گویـد کـه یـاری داشـت حـق دوسـتی حق شناسان را چه حال افتاد، یاران را چه شد؟ لعـلی از کـان مـروت بـرنـیامد، سـال هـاست تابش خورشید و سعی باد و باران را چه شد؟ شهر یاران بود و خـاک مـهربانان این دیـار مهربانی کی سر آمد؟ شهریاران را چه شد؟ گوی توفـیق و کـرامت در مـیان افـکـنـده¬اند کس به مـیدان در نیامد، سواران را چه شد؟ صد هزاران گل شکفت و بانگ مرغی برنخاست عـندلیـبان را چه پـیـش آمـد؟ هَـزاران را چه شـد؟ زهره سازی خوش نمی سازد، مگر عودش بسوخت؟ کــس نـدارد ذوق مــستـی، مـیگـسـاران را چـه شــد؟ حافـظ! اسرار الـهی کـس نـمی دانــد خــمــوش از که می پرسی که دور روزگاران را چه شد؟
امکانات وب
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 114
بازدید دیروز : 66
بازدید هفته : 114
بازدید ماه : 605
بازدید کل : 38190
تعداد مطالب : 187
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ

پایگاه مرکزی اطلاع رسانی گروه انسانهای سبزGPG
Alan Quasha Quadrant
Alan Quasha


Alan Quasha Quadrant
Alan Quasha
دریافت کد لوگو