موسیقی ملی ایران
موسیقی ملی ایران
گذری بر موسیقی فاخر ایرانی و دماوند موسیقی ایران استاد محمدرضا شجریان 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسیقی ملی ایران و آدرس ali-bayat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

آلبوم جان عشاق - استاد محمدرضا شجریان - استاد پرویز مشکاتیان و محمدرضا درویشی

 

«جان عشاق» عنوان اثری‌ست با صدای استاد شجریان و ساخته‌ی پرویز مشکاتیان که در مایه‌ی اصفهان توسط محمدرضا درویشی تنظیم شده است. نواختن پیانوی این اثر نیز برعهده‌ی شادروان استاد فقید جواد معروفی بوده است.

در آغاز قطعه‌ای توسط ارکستر سمفونیک به اجرا درمی‌آید. و آن‌گاه پیانوی استاد معروفی پیش‌درآمد اصفهان را می‌نوازد و آواز همراه پیانو پس از این مقدمه، آغاز می‌شود. در این قسمت انتخاب غزل «همای اوج سعادت به دام ما افتد ... » بسیار مناسب می‌گراید و به حال و هوای موسیقی و آواز لطف خاصی می‌بخشد.
آواز از درآمد آغاز می‌شود و طبق روال و سنت، به طرف اوج، یعنی از بم به زیر جریان دارد که در آواز اصفهان اوج بالاترین گوشه است. «چو جان فدای ... » بیت اوج است و بعد از آن بیت «خیال زلف تو ... » حالت قرچه و گوشه می‌گیرد که با تحریر بسیار زیبا و بیت «خاک کوی تو ...» به درآمد اصفهان فرود می‌آید و بیتی دیگر در همین پرده خوانده می‌شود. پس از آن دوبیتی « نگارینا » از باباطاهر انتخاب شده است که در گوشه ای از آواز اصفهان به نام دو بیتی اوج اجرا می‌گردد و دوباره به درآمد اصفهان فرود می‌آید و آواز همراه با پیانو پایان می‌گیرد.

 

اندکی بعد ارکستر سمفونیک با سازهای متنوع و هماهنگی خاص خود، شنونده را برای تصنیف بسیار زیبای «جان عشاق» آماده می‌سازد. در این جان استاد محمدرضا شجریان با شروع زیبای «دوش می‌آمد و رخساره برفروخته بود ... » صدای زیبا و مخملی بنان را زنده می‌کند. این تصنیف بسیار لطیف و چنان زیبا اجرا شده است که از نظر احساسی و تلفیق کلام و موسیقی و نحوه‌ی آهنگ‌سازی در رده‌ی کارهای ماندگار قرار می‌گیرد. بیتی از این تصنیف «گرچه می‌گفت که زارت بکشم » که در گوشه‌ی اوج است فرود پیج زیبایی استادانه دارد که جلوه‌ی زیبا و خاصی به تصنیف بخشیده است.

قسمت نخست این اثر، در مجموع از وقار و زیبایی ویژه‌ای برخوردار است و موسیقی و کلام در این ویژگی بسیار مؤثراند اما این کار طبق شنیده‌ها متعلق به چند سال پیش از انتشار آن است که تا زمان انتشار آن، چند صباحی طول کشید.

قسمت دوم این اثر با تشویق حضار آغاز می‌شود و در پارت دوم این کنسرت در دستگاه شور اجرا می‌شود. پیش‌درآمد بخش دوم توسط داریوش پیرنیاکان ساخته شده است که سرشار از لطافت و زیبایی‌ست. این پیش‌درآمد با سه تار نواخته می‌شود و در ادامه آواز استاد شجریان نیز همراه آن است. مطلع ابیات بخش دوم این برنامه، «حسنت به اتفاق، ملاحت جهان گرفت» است و بدین‌ترتیب آواز شروع می‌شود. البته استاد شجریان این غزل را پیش‌تر در دستگاه نوا با استادی تمام اجرا کرده بود که علاقه‌مندان و جویندگان هنر از آن بهره فروان برده‌اند.در این اجرا نیز که از درآمد به نقطه‌ی اوج دستگاه شور ـــ حسینی ـــ می‌رسد و قبل از آن نیز اشاره‌ای به دشتی و به هنگام فرود اشاره‌ای به ابوعطا، به نظر می‌رسد مرکب‌خوانی به صورت فی‌البداهه انجام گرفته است که به زیبایی کار افزوده.

نقاشی رو جلد آلبوم، اثر دختر استاد شجریان - مژگان شجریان - تابلویی انتزاعی است که عمدتاً با رنگ‌های گرم کار شده و رنگ‌های سرد مثل آبی و سبز نیز اندکی به کار آمده است. خط‌ها که نستعلیق و شکسته نستعلیق‌اند که اثر استاد یدالله کابلی ست که با رنگ قرمز چاپ شده است و با طرح جلد نیز هماهنگ است.

اشعار و غزل‌های این آلبوم نیز همگی از حافظ انتخاب شده است.

گوشه‌هایی از این مطلب از کتاب لطیفه‌ی نهانی

... و این صدایی است که تو را تا انجا می‌برد که به هیچ دست آویزی به آنجا نخواهی رسید ... و با اوج او، اوج می‌گیری و با فرودش فرود می‌آیی ... سرمست از درک فضایی معنوی و عرفانی که قابل وصف نیست: "فرازستان معنا"
و استاد پلی می‌شود برای رسیدن به عالمی‌دیگر ورای این جهان خاکی و صد حیف اگر نتوانی با این صدا همراه شوی صد حیف.

 


 

دانلود از لینک زیر

دانلود از اینجا

یا

http://up.toca.ir/images/zc2z8mqjbskah1e9gdv.rar


 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: <-TagName->
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

بگذار تا مقابل روی تو بــــــگذريم دزديده در شمايل خوب تو بنگريم شوق است در جدايی و جوراست در نظر هــم جـور به که طـاقت شـوقت نــــياوريم ----------------------------------------------- نام : علـی نام خانوادگی: بیـات ساز مورد علاقه : تـار آواز مورد علاقه :ابوعطا ----------------------------------------------- یاری انـدر کس نمی بـینم یـاران را چه شد؟ دوستی کی آخر آمد؟ دوستداران را چه شد؟ آب حیوان تیره گون شد خضر فرخ پی کجاست؟ خون چکید از شـاخ گل، ابـر بـهاران را چه شد؟ کـس نـمی گویـد کـه یـاری داشـت حـق دوسـتی حق شناسان را چه حال افتاد، یاران را چه شد؟ لعـلی از کـان مـروت بـرنـیامد، سـال هـاست تابش خورشید و سعی باد و باران را چه شد؟ شهر یاران بود و خـاک مـهربانان این دیـار مهربانی کی سر آمد؟ شهریاران را چه شد؟ گوی توفـیق و کـرامت در مـیان افـکـنـده¬اند کس به مـیدان در نیامد، سواران را چه شد؟ صد هزاران گل شکفت و بانگ مرغی برنخاست عـندلیـبان را چه پـیـش آمـد؟ هَـزاران را چه شـد؟ زهره سازی خوش نمی سازد، مگر عودش بسوخت؟ کــس نـدارد ذوق مــستـی، مـیگـسـاران را چـه شــد؟ حافـظ! اسرار الـهی کـس نـمی دانــد خــمــوش از که می پرسی که دور روزگاران را چه شد؟
امکانات وب
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 129
بازدید دیروز : 66
بازدید هفته : 129
بازدید ماه : 620
بازدید کل : 38205
تعداد مطالب : 187
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ

پایگاه مرکزی اطلاع رسانی گروه انسانهای سبزGPG
Alan Quasha Quadrant
Alan Quasha


Alan Quasha Quadrant
Alan Quasha
دریافت کد لوگو